All You Need Is Love

Maar liefst 1,9 miljoen mensen keken vorige week dinsdag naar All You Need Is Love. Daarmee was het het best bekeken programma op kerstavond. Het tv-programma met presentator Robert ten Brink is inmiddels uitgegroeid tot een ware kersttraditie. Zelfs in de sauna werd er op dinsdagmiddag al druk over gesproken.

Massaal snakken we op kerstavond naar een beetje liefde. Languit op de bank genieten we van de bruine puppie-ogen van Robert ten Brink. Good old Robert herenigt verliefde stelletjes en weet het onmogelijke mogelijk te maken, namelijk een visum regelen voor al die buitenlandse liefdes. En dat blijft toch een beetje mysterieus, vind ik. 

Wie verliefd wordt op iemand uit het buitenland raakt verwikkeld in een slopende strijd met de IND, de Immigratie en Naturalisatiedienst. Want wil je je buitenlandse liefde naar Nederland halen, dan heb je een vrachtwagen aan bewijsmateriaal en documentatie nodig. Allerlei documenten die bewijzen dat jij en je liefde aan de strenge criteria en eisen van de IND voldoen. En dan nog blijft het een kansloze missie om met kerst samen te zijn. 

Hoe anders is dat wanneer de redactie van All You Need Is Love een verzoek naar de IND stuurt. Ik beweer niet dat het dan in no time geregeld is - want als ik Robert op z'n puppie-ogen mag geloven steekt zijn redactie er bloed, zweet en tranen in - maar toch blijft het bijzonder dat het een tv-programma wel lukt, waar verliefde stelletjes jarenlang niet in slagen. 

Het doet me denken aan het programma Kassa, dat krachten bezit waar wij als gewone mensen alleen maar van durven dromen. Een internetprovider of online webshop stuurt je van het kastje naar de muur, maar wanneer de redactie van Kassa belt, is het in no time gefixt. Want negatief met je bakkes op tv verschijnen, dat wil geen enkele ondernemer. 

Een tijdje geleden was er een multinational die in de clinch lag met een klant en als gevolg daarvan Kassa op z'n dak kreeg. Bij de klachtenafdeling begonnen de alarmbellen direct te loeien. In paniek werden er meteen mailtjes verstuurd van de hoogste baas naar het gepeupel op de werkvloer. Een onoplettende medewerker mailde vervolgens per ongeluk deze gehele gesprekshistorie naar de redactie van Kassa. Smullen geblazen. 

Rood onderstreept liet het bedrijf z’n ware ik zien. "Meteen oplossen voordat we door Kassa in een negatief daglicht worden gezet", droeg de directie op. Het ging de directeur allerminst om het oplossen van het probleem. Het draaide allemaal om het afwenden van het grote gevaar: naming en shaming op de Nederlandse buis. Terwijl het mij logischer lijkt om andersom te denken. Pak vragen en problemen van klanten meteen op, zodat je het voordeel hebt van mond tot mond reclame. Positieve ervaringen verschijnen op social media, worden doorverteld in de sportkantine en tot in den treure herhaald op verjaardagsfeestjes. 

Het lijkt me een goed voornemen voor alle ondernemers in 2020: wacht niet tot Kassa voor de deur staat, maar los een probleem zelf op. Want ook na kerstavond geldt: All We Need Is Love.

Nynke van der Zee

Nynke van der Zee

Tekstschrijfster

Op zoek naar een enthousiaste tekstschrijver in Friesland? Ontdek of wij bij elkaar passen.

Meer over mij

Laatste Blogs