Wie twee maand geleden had geroepen dat we in maart allemaal thuis zouden werken, was door iedereen voor gek verklaard. En toch is het werkelijkheid geworden. Heel Nederland werkt vanaf vorige week thuis. Met uitzondering van de zogenoemde cruciale beroepen, zoals de politie, brandweer, artsen, verpleegkundigen en vuilnismannen. Beroepen waar we simpelweg niet zonder kunnen. Maar op deze lijst ontbreekt volgens mij één beroep: de ICT'er.
Nu iedereen thuis moet werken, hebben ICT'ers het drukker dan ooit. Ze duiken massaal de voorraadkasten in om voor iedereen een laptop te regelen. Er blijken bij lange na niet genoeg laptops te zijn voor alle medewerkers en dus zoeken we thuis op zolder naar die ene stoffige laptop of wordt de laptop van oma in beslag genomen.
En dan komt het: dan moet er thuis ingelogd worden. Maar hoe werkt zoiets? Hoe krijg je in Boelenslaan toegang tot de server in Leeuwarden? Dat wordt helemaal een mission impossible wanneer de laptop van oma nog blijkt te draaien op Windows '95. Hoe krijg je dat ding zo snel mogelijk up to date?
Vorige week heb ik thuis een ochtend besteed aan het installeren van alle benodigde programma’s om thuis te kunnen werken. In die ochtend heb ik net zo veel geleerd als een gemiddelde Informatica-student in een half jaar. Ik heb een app gedownload met de naam Embrace Social Intranet. Ik heb Microsoft Authenticator geïnstalleerd op mijn telefoon. Ik heb mobiele apps geconfigureerd, ik heb de Pulse Secure app gedownload en ik kan inmiddels bij de Terminal Server komen. Vraag me niet wat het is of hoe ik dat heb gedaan, maar het werkt.
Dat was me echter allemaal niet gelukt zonder hulp van onze ICT'ers. Via de helpdesk heb ik diverse vragen gemaild, vergezeld door printscreens om te laten zien welke uiteenlopende error-meldingen ik inmiddels had verzameld. Via de groepsapp hoorde ik van collega's dat zij exact hetzelfde hadden gedaan. Met andere woorden: op de ICT-afdeling is het nog nooit zo druk geweest.
En dat geldt vast niet alleen voor de ICT’ers in mijn organisatie. Ook bij andere bedrijven, gemeenten en instanties staat de telefoon op de ICT-afdeling roodgloeiend. Met engelengeduld wordt iedereen geholpen tot dat alles werkt.
Ik heb diep respect voor al die mensen in de zorg en vind het volledig terecht dat we onlangs voor al deze helden hebben geapplaudisseerd. Maar wat mij betreft applaudisseren we vanavond om acht uur voor al die ICT'ers die ons dag en nacht helpen. Dat we - ondanks het coronavirus - toch zo goed en zo kwaad als dat kan thuis kunnen werken. Hulde voor onze ICT'ers. Een beroep dat in crisistijd crucialer is gebleken dan ooit tevoren.