Afgelopen week viel er een informatieboekje van Arriva bij me op de mat met de titel ‘We zijn er weer!’ Vanaf gisteren verzorgt Arriva namelijk weer het busvervoer in heel Friesland. Een grote stap vooruit, wanneer we gedeputeerde Johannes Kramer en Arriva-directeur Anne Hettinga mogen geloven.
Kramer laat in het voorwoord weten dat er 'een betere kostenbeheersing van het openbaar vervoer ontstaat, waarbij de service aan de burger er in beginsel niet minder om wordt.' Sterker nog: hij belooft dat 'reizigers kunnen verwachten dat de bus er rijdt op het moment dat zij het nu gewend zijn en zelfs nog iets vaker'.
Anne Hettinga sluit zich daar volledig bij aan. 'Het is voor ons vanzelfsprekend om naar de reizigers te luisteren en in kaart te brengen waar hun wensen en behoeften liggen'. Maar nu is de hamvraag uiteraard: is dat ook echt zo? Want zeker hier in de Fryske Wâlden stellen wij prijs op mensen die zich aan hun woord houden. Anders heb je de Wâldpiken aan het dansen. En geloof mij; dat wilt u niet.
De afgelopen jaren verzorgde Qbuzz in Zuidoost-Friesland het openbaar vervoer. In Oudega hebben we al jaren geen bushalte meer, dus fietsen we naar Nijega of Garijp voor de bus naar Leeuwarden of Drachten. Zeker tijdens de spitsuren is het 's ochtends af en toe vechten om een plek. Vandaar dat Qbuzz het aantal stops in Garijp of Nijega verhoogde. In Garijp stopten er ieder uur maar liefst vijf bussen.
Maar nu Arriva het vervoer overneemt, wordt het aantal bussen dat in Garijp en Nijega stopt teruggebracht tot slechts twee per uur. Al dat stoppen bij haltes in kleine dorpen kost namelijk een fortuin. Ook al duurt een stop nog geen minuut, op jaarbasis loopt het al gauw op tot een ton, schat Arriva. En dus gaat het mes in de dienstregeling.
Dat slaat werkelijk nergens op, vond student Wolter van der Maten uit Garijp. Hij reist iedere dag naar Leeuwarden en ziet zelf hoeveel mensen er bij zijn halte staan. Dat gaat nooit in twee bussen passen, verwacht hij. En dus zette deze 17-jarige student een petitie op, die ging als een trein.
De petitie belandde afgelopen week op tafel van gedeputeerde Johannes Kramer. Diezelfde Johannes Kramer die roept dat reizigers er in beginsel niet op achteruit gaan. Afgelopen vrijdag werd Wolter uitgenodigd door Arriva voor een gesprek. In februari zal er geëvalueerd worden. En tot die tijd blijft er geen reiziger staan bij de haltes, belooft Arriva.
Ik ben benieuwd. Tot er meer duidelijk is, moet er maar een bordje bij de haltes in Nijega en Garijp komen te staan, met de tekst: ‘Eventjes geduld nog, want het busje komt zo’.