Nu Skyradio de eerste kersthits al weer draait, vind ik het legitiem om deze blog aan het kerstpakket te wijden. Bijna iedereen krijgt eind dit jaar weer een kleine attentie van de baas. Waar je bij de ene baas nog ouderwets een doos vol onherkenbare etenswaren ontvangt, mag je bij een andere werkgever online je eigen pakket bij elkaar shoppen. Welke baas je ook hebt, maakt niet uit. Het gaat om het gebaar. Het gevoel dat je als werknemer gewaardeerd wordt.
Bij ABN Amro denken ze daar nét iets anders over. Daar werd het kerstpakket vorig jaar geschrapt. Vanwege de moeilijke financiële situatie bij de bank moest er ergens op bezuinigd worden. Dat de grote bazen ondertussen eindejaarsbonussen opstreken waar je als medewerker wel tien pakketten van zou kunnen halen, doet er uiteraard niet toe. Geen kerstpakket, want zwaar weer. Daar kun je als medewerker enkel begrip voor tonen.
Dit jaar leek ABN Amro te snappen dat een kerstpakket toch wel zo netjes is. Afgelopen woensdag kregen alle medewerkers een mailtje van de bank. Er werd hen een Echo Dot beloofd voor hun tomeloze inzet, stond in de mail. Ik had geen flauw idee wat een Echo Dot is, maar dat blijkt een apparaatje dat je op de hoogte houdt van het nieuws, berichtjes kan versturen en zelfs muziek afspeelt. Kortom; geinige gadget.
Maar wat blijkt nou? De mail was een test om te inventariseren hoe gevoelig de 17.000 medewerkers van de bank zijn om valse mails aan te klikken. De phishingmail kwam van de eigen ICT-afdeling en werd verstuurd met als afzender ABN Armo.ml. Wie enthousiast op het linkje klikte om zich aan te melden voor de Echo Dot, kreeg het deksel op de neus. In beeld kwam de boodschap dat je in de val was gelopen.
Ik las het bericht op internet en mijn haar ging recht overeind staan. Wat een supersneue actie. Wie bedenkt zoiets? Dat je vorig jaar het kerstpakket schrapt is al onnozel, maar dan ook nog zo'n vervolgactie. Ongelooflijk. Ik had als medewerker gezegd: weet je wat, stik er in. Doe het lekker zelf en steek die Echo Dot op een plek waar de zon nauwelijks schijnt.
Nou weet ik wel; voor een bankmedewerker liggen de banen tegenwoordig ook niet voor het oprapen. Dus tegelijkertijd moet je op je tellen passen. En toch had ik het er niet bij laten zitten. Ik was met een counter attack gekomen waar ze in de bestuurskamer niet van terug hadden. Want met 17.000 mensen sta je sterk. Zo sterk, dat je het hele bedrijf plat kunt leggen.
Dus ik zat te denken. Zou het niet leuk zijn om de eindejaarsbonussen van de grote heren dit jaar naar een goed doel te sturen? Naar de Voedselbank, het Leger des Heils, de CliniClowns, stichting Doe Een Wens en ga zo maar door. Een welverdiende bonus voor de mensen die het echt kunnen gebruiken.
Vervolgens sturen we een vrolijk mailtje naar de top, met daarin de boodschap dat ze dit jaar geen bonus ontvangen, want we zitten nog altijd in zwaar weer. Ja jullie niet natuurlijk, maar normale mensen wel. Dus daarom gaat de bonus dit jaar naar Nederlanders die er daadwerkelijk om staan te springen. Daar kun je als baas alleen maar begrip voor hebben. Toch?
Onderaan plaatsen we een klein linkje met de tekst 'Wil je liever je bonus NIET inleveren? Klik hier'. Wie de link opent, is keihard de sjaak. 'Dit is geen phishingmail, maar naar je bonus kun je nu wel hengelen. Jij bent duidelijk te gierig om je eigen geld af te staan, maar een kerstpakket voor je medewerkers; ho maar. Eén goedmakertje: bij de balie ligt een Echo Dot op je te wachten. We hebben er alvast een toepasselijke bonustrack opgezet. Hitje van Lily Allen. Je herkent ‘m vast als je ‘m hoort.’