Leraren uit het basisonderwijs dreigen in september het werk neer te leggen wanneer het nieuwe kabinet niets doet aan het lage salaris. Maar veel belangrijker nog: er moet wat gedaan worden aan de hoge werkdruk in het onderwijs. ‘Huh, hoge werkdruk? In het onderwijs?’ Jawel.
Twee weken geleden kwam het CBS met een rapport over beroepen met de hoogste werkdruk. Koks stonden met stip op één, gevolgd door artsen, juristen, managers en docenten in het basisonderwijs. Meesters en juffen geven aan dat de werkdruk niet ontstaat door grote klassen of lastige leerlingen, maar door de verplichting om alles vast te leggen. Meesters en juffen worden verslagen door alle verslagen.
Deze week verscheen het rapport Staat van het Onderwijs van de Onderwijsinspectie. Belangrijkste conclusie: ondanks strengere regels voor toetsen en testen gaat het bergafwaarts met de kwaliteit van ons onderwijs. Leerlingen presteren minder op vakken als wiskunde en natuurkunde. En ook het aantal kinderen met reken- en leesproblemen nam toe. Uit het rapport blijkt bovendien dat leerlingen niet gemotiveerd genoeg zijn. De zogenoemde 'zesjescultuur' heeft zich inmiddels diep geworteld in onze maatschappij.
In het radioprogramma Met het Oog op Morgen hoorde ik daarover een interessante discussie met Paul van Meenen van D66. Die laatste sloeg de spijker op z'n kop met de volgende zin: "Een gemotiveerde student heeft een gemotiveerde docent nodig." En daar ligt exact het probleem.
Docenten moeten de ruimte krijgen om hun passie terug te vinden. Drie weken geleden mocht ik Stephanie Siersma interviewen voor de landelijke verkiezing van de Docent van het Jaar. Stephanie is wiskundedocent aan de NHL en brengt iedere dag met passie haar liefde voor het vak over op toekomstige wiskundeleraren.
Na afloop van het interview stuurde ze me op verzoek een aantal mailtjes door van haar studenten met de meest prachtige anekdotes. De verlegen docente veranderde door al die verhalen in een ware superwoman, op handen gedragen door haar leerlingen.
“Gewapend met werkvormen, humor, geduld en alle tijd van de wereld begeleidt ze ieder van ons tot we het wel móeten begrijpen", schreef één van haar studenten. ‘Alle tijd van de wereld’. Dat is volgens mij wat onze leerkrachten op dit moment nodig hebben. Er zullen vast meesters en juffen zijn die graag een hoger loon willen, maar veel belangrijker nog: geef ze meer tijd om te doen wat ze het liefste doen. Voor de klas staan.
Tijd is geld luidt het spreekwoord. Laten we dat eens omdraaien in het onderwijs. Geld voor tijd. Ik ben er zeker van dat dit zich uiteindelijk dubbel en dwars terugbetaalt.