Vorige week schreef ik in mijn blog dat je niet naar Amsterdam hoeft om in het weekend plezier te maken. Ik had de woorden amper uitgesproken of ik hoorde 's avonds op de radio hét bewijs. Een Friestalige reclamespot voor seksshop Euphoria in Heerenveen. Heus niet de eerste erotische delicatessewinkel in Friesland, I know. Maar wel de eerste die in het Fries reclame maakt.
De tekst was best oké. Maar de stem. Daar viel nog flink wat winst te behalen. Een stem voor een seksshop moet - hoe zal ik dat eens netjes zeggen - geil zijn. Euphoria had echter gekozen voor een wat oudere dame die de commercial insprak. En niets ten nadele van oudere dames, maar dit was ‘m nét niet. Ik kreeg namelijk een heel verkeerd beeld.
Ze had nog maar nauwelijks de eerste zin uitgesproken of ik zag een ANWB-vrouw voor me, met van die stevige stappers, die in het weekend de hei op gaat voor een frisse ochtendwandeling. Zo’n vrouw met een kabeltrui in de winter, die ze zelf heeft gebreid. Een winnares van de Gouden Libelle Speld voor de mooiste brief over haar dementerende moeder. Lief allemaal, maar geen associaties die passen bij grote paarse dildo’s en zwartgelakte buttplugs.
Bij een reclame voor een seksshop moet de stem je doen denken aan een beeldschone dame die uitdagend een stel handboeien rond haar wijsvinger laat draaien. Ja toch? Je moet koste wat kost voorkomen dat je het beeld van je moeder met thee en biscuitjes op je netvlies krijgt. Dat is dé moodkiller bij uitstek.
Gek eigenlijk hoe het menselijk brein werkt. Dat je op basis van een stem meteen al een beeld in je hoofd hebt. Een droombeeld dat soms net niet past bij de boodschapper, is mijn ervaring. Andersom kan trouwens ook: dat de boodschap net niet past bij het droombeeld.
Zo heb ik een collega-tekstschrijver die voor de provincie filmpjes inspreekt over de gebiedsontwikkeling in Franekeradeel. Dat klinkt niet heel sexy, maar poeh hee. Als zij vertelt over het ophogen van de brug over de Tzummarumer Vaart of baggerwerkzaamheden bij Dongjum: man, pure porno. Zou ze de AEX Index voorlezen dan weet ik zeker dat zelfs bij de saaiste zakenmannen één bepaald aandeel gaat stijgen.
Deze collega had eigenlijk de Euphoria-reclame in moeten spreken. En het mooie is dat haar uiterlijk ook nog eens uitstekend bij haar stem past. Dus mochten ze daar in Heerenveen kiezen voor een tv-commercial dan is dat ook meteen geregeld. Tot die tijd zorgt ze bij de provincie iedere dag voor een vocaal hoogtepuntje.